Händelser vid vatten är den bästa svenska deckaren genom tiderna

Jag var med i Sydsvenskans expertjury som röstade fram Kerstin Ekmans Händelser vid vatten som den bästa svenska kriminalromanen genom tiderna. Faktum är att jag själv röstade på Händelser vid vatten som nummer ett. Och faktum är att jag trodde att jag skulle vara ganska ensam om det.
Jag hade fel.
Fler än jag tyckte alltså att Händelser vid vatten både dels kan räknas inom deckar-genren och dels är den bästa inom den genren.

Så här gick omröstningen till:
Jag fick välja ut mina tre bästa kriminalromaner och rangordna dem.
Ettan fick fem poäng, tvåan tre poäng och trean en poäng.

Så här ser min topp-tre lista ut:
1. Händelser vid vatten av Kerstin Ekman.
2. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson.
3. Syndafall i Wilmslow av David Lagercrantz.

Så här ser topp-tre ut när alla 80 experter röstat:
1. Händelser vid vatten av Kerstin Ekman
2. Den skrattande polisen av Maj Sjöwall & Per Wahlöö
3. Roseanna av Maj Sjöwall & Per Wahlöö

Hela listan på de 101 bästa svenska deckarna finns här på Sydsvenskans hemsida.

Sydsvenskan har publicerat flera intressanta artiklar i samband med presentationen av omröstningen. Till exempel Intervjun med Kerstin Ekman. Hon säger så här om varför hon tror att Händelser vid vatten vunnit omröstningen:

”Kan det inte ha att göra med att den som skönlitterär bok går lite djupare ner under den mordhistoria den berättar? Spänning, en intressant miljö och trovärdiga personer brukar väl vara det som gör att läsare tycker om en deckare. Kanske har den sådana kvaliteter men dessutom ett vidare spelrum eftersom den är mer roman än regelrätt kriminalberättelse.”

Läs också den här artikeln, om varför Camilla Läckberg och Marie Jungstedt inte finns med på listan. Intressant om prestige, pengar, bestsellerism och genus.

Och missa inte! Gör quizet! (Jag hade alla rätt, men chansade på en fråga.)

 

6 kommentarer

Under Deckare/Spänning, Svenska författare

6 svar till “Händelser vid vatten är den bästa svenska deckaren genom tiderna

  1. farmorsbloggen

    Roligt att du också gillar Händelser vid vatten! Jag kom inte igenom vid första försöket för några år sedan, men gav den en chans till och upptäckte då varför jag inte kunnat släppa taget om den. Nu har jag nyligen läst den igen! Det är en bok jag måste ha i bokhyllan och som jag tittar i då och då, i studiesyfte.Tack för spännande länkar!

  2. 9 rätt i alla fall trots att jag inte är expert. 😉 Var lite fundersam över listan, väldigt gamla böcker och många skrivna av gubbar. Ska bli intressant och se hur läsarlistan ser ut.

  3. einar a

    jag antar att du har läst ett par deckare i alla fall för att kunna sitta i en expertjury och bedöma deckare?

  4. einar a

    (som du kanske förstod är min fråga en kommentar till ditt föregående inlägg, det om nödvändigheten av att ha läst de litterära klassikerna om man tagit på sig att arbeta med litteratur.)

    • Hehe. Jo, jag förstod. 🙂 Det är inte jag som kallar det ”expertjury”, det är Sydsvenskans formulering. Men för att svara på din fråga: Jo, jag har faktiskt läst mycket deckare. Det är nog den genren som jag sammantaget läst mest ur och så pass mycket att jag tycker att det känns helt OK att ingå i nämnda ”expertjury”.

  5. farmorsbloggen

    Själv hade jag bara fem rätt. 😦 Men jag läser nästan inga. Utom Åsa Larsson. Elizabeth Georges senaste är än så länge (65 sidor) en stor besvikelse. Förresten skulle jag nog inte ha klassat Händelser vid vatten som deckare om någon frågat mig.

Lämna en kommentar