Vad är litteratur? The Ulrika Kärnborg version

Jag har just fnissat mig igenom Vad är litteratur? av Ulrika Kärnborg. Det är upplysande och stor underhållning samtidigt.

Det handlar om författare, författande, läsare, läsande. Och om kritiker och kritiserande. Ja.

Kritiker. Det är ju jag det!

Är jag också författare? Nja, med två publicerade noveller kan jag nog inte kalla mig det. (Den frågan diskuteras för övrigt också i Ann Steiners Litteraturen i mediesamhället som jag ju också läser just nu.)

Kritikern och kritiserandet får en rätt rejäl omgång i Vad är litteratur? En kritiker är till exempel någon som ville bli författare men inte kunde skriva. Visst skrivet med en stor dos humor. Men ändå.

Ulrika Kärnborg är för övrigt både kritiker och författare.

Jag tycker ändå att fråga 26 är av största intresse. ”Är litteraturen nyttig?” Och kanske främst med tanke på det allmänna antagandet idag att läsning av skönlitteratur är bra för människor, läsfrämjande insatser är av godo.

Ulrika Kärnborgs svar är: ”Helst inte.”

Se där!

Lämna en kommentar

Filed under Bokbranschen, Läsande, Sakprosa, Skrivande

Kommentera

