Sommarboktipset Deckare: Coq Rouge av Jan Guillou

Alldeles nyss sändes det andra av sommarens åtta sommarboktips i Sveriges Radio-programmet Picknick i P4 med mig och Morgan Larsson. Idag tipsade vi om deckare.

Det går att lyssna i efterhand. Boktipsen sänds på tisdagar. Scrolla fram till strax innan två timmar i programmet, typ 1.59, så hittar du rätt.

Och medan Morgan tipsade om Poeten av Michael Connelly, så töjde jag lite på deckargenren till att omfatta även spännings- och spionromaner och tipsade om Coq Rouge, skriven av Jan Guillou (som för övrigt har skrivit en av de bästa memoarböcker jag någonsin läst: Ordets makt och vanmakt som jag bloggat om här). Eller egentligen tipsade jag ju om hela serien om Carl Hamilton, den är så BRA!

Jag gillar Jan Guillous hjälte Carl Hamilton för att han är en sådan actionhjälte. En svensk James Bond. Han kan ALLT!

Dessutom gillar jag Jan Guillou! Han är en arrogant typ, han har sagt underbara saker om populärlitteratur och vill ge medalj till Liza Marklund och Camilla Läckberg (se min recension av hans memoarer) och så är han en skicklig spänningsförfattare; han kan ämnena han skriver om, vare sig det är svensk inrikespolitik eller vapenmillimetrar. (Ja, jag vet att jag borde vara så professionell att jag ska kunna skilja på författare och verk, men i detta fall… Det går inte!)

Första boken i Hamilton-serien är Coq Rouge, skriven 1986. Den är intressant av många skäl: det är svensk samtidshistoria, det är världspolitik, det är extra roligt att läsa när man är journalist, men framför allt är det skickligt skrivet och oerhört spännande. Det är journalistisk, effektiv prosa när den är som bäst.

Jag fyndade mina exemplar på loppis och second hand för bara några tior styck. Bästa sommarläsningen, bästa sommarfynden!

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset, Deckare/Spänning, Läsande, Svenska författare

Kommentera

