Bokmässan: Bästa seminariet om sex, gränser och tabun med Lotta Lundberg och Carl-Michael Edenborg

Bokmässans bästa seminarium var definitivt det med Carl-Michael Edenborg och Lotta Lundberg. Rubriken var Gränslöst? Om sexualitet, tabun och identitet.

Lotta Lundberg pratade om sin bok Ön. Carl-Michael Edenborg pratade om sin bok om Händel – Mitt grymma öde. Vad är en normal sexualitet? kan man säga är det gemensamma i böckerna.

Seminariet handlade både om vad man kan och får skriva om, tabun och gränser, men också om hur man kan skriva om sex.

Lotta Lundberg funderade mycket kring gränser och tabun när hon skrev Ön.

– Var går gränsen för vad man får göra sexuellt? För mig? För min mamma? För min mormor? Gränserna är ju olika i olika kulturella sammanhang.

Lotta Lundberg gjorde scheman över detta för att underlätta skrivandet.

Carl-Michael Edenborg ville skildra det fula, inte väja för det äckliga när han skildrade Händels liv.

– Sex har ju blivit en hälsofråga idag. Det ska vara sunt med sex.  Att ligga är bra för hälsan, är ju inställningen. Det är ju en rätt småfascistisk inställning. Det nya TV-programmet ”Du är vad du ligger!” Sex kan ju också vara smutsigt och fult, menade Carl-Michael Edenborg.

– En sexskildring som jag blir upphetsad av är sällan bra litteratur, medan bra litteratur kan vara upphetsande på ett annat sätt, fortsatte Edenborg.

– Jag tror inte alls att det är bra med transparens, att berätta allt. I fantasin bor empatin, sa Lotta Lundberg.

Lotta Lundberg berättade också att den enda gången hon blev arg under arbetet med boken var när förläggaren tyckte hon skulle ta ställning i bokens skuldfråga.

– I litteraturen ska man inte behöva ta ställning, det är inte en MBL-förhandling, enligt Lotta Lundberg.

Carl-Michael Edenborg hakade på resonemanget och formulerade något av litteraturens kärna:

– Litteratur är att pröva att uppleva världen och livet genom andra ögon, där läsaren får vara ett annat subjekt. Tänk att få se världen genom Händel – genom en gammal, sur, arg och kåt gubbes ögon!

Jag har faktiskt inte läst varken Ön eller Mitt grymma öde. Helt klart efter detta seminarium är att det är ett måste!

Från vänster: Moderator Sonja Schwartzenberger, Lotta Lundberg och Carl-Michael Edenborg.

20120929-193003.jpg

Lämna en kommentar

Under Berättelser, Bokmässan, Erotik

Lämna en kommentar