Recension: Stål av Silvia Avallone

Ja, jag gillar Stål. Av många skäl. Den har ett berättardriv och en agenda. Den skildrar en plats och människor som jag inte mött tidigare. Och framför allt: den har två unga flickor i huvudrollerna – Anna och Francesca. De är tretton år, snart fjorton. De är kvinnor och barn på samma gång, prövande de olika kvinnorollerna som bjuds i industristaden och kring stålverket där männen arbetar och kvinnorna inte.

Men Stål handlar inte bara om Anna och Francesca. Också deras mödrar, fäder, Annas bror och hans kompisar ges röst. Det är människor som gett upp, människor som aldrig kommer att ge upp, människor som söker the easy way out, människor som bara vill ha något annat, något bättre. Drömmen om att lämna finns hos alla. Anna vill läsa på universitetet, bli domare eller politiker. Francesca vill bli fotomodell eller jobba på TV. De unga männen jobbar på stålverket och använder droger för att orka, drömmer om snabba pengar och stjäl koppar på nätterna. Och stålverket – mitt i allt, som går sämre och sämre, folk måste avskedas, som hotar hela stadens existens och därmed också människornas.

Främst är det skildringen av människorna som berör mig. Skildringen av de trettonåriga flickornas spel, mot sig själva och andra, hierarkierna på badstranden, det som bultar och bränner när de unga männen går förbi. Skildringen av de bevakande fäderna, de ej närvarande fäderna, mödrarna som får göra allt och stå för tryggheten när det knappt finns någon. Det är insiktsfullt skildrat. Det gör så ont att läsa. Och det är det som gör det så bra.