Våndan av att inte läsa författarporträtt av misstag när man ska recensera deras bok!

I helgen hände det igen! Ett stort uppslag i en rikstidning med en stor intervju med Annika Lantz med anledning av hennes kommande romandebut.
Jag bläddrar snabbt förbi eftersom jag håller på att läsa den omskrivna romandebuten för att skriva en recension och  första recensionsdatum är 30 maj.

Jag vill verkligen inte att Annika Lantz ska tala om för mig vad boken handlar om eller hur jag ska tolka innehållet. Ett ord hinner dock flimra förbi och fastna på näthinnan innan tidningssidorna helt slås igen: ”samhällskritik.” Eller om det står ”samhällssatir”.

Fan också!

Nåja, det hade jag ju ganska mycket klurat ut på egen hand, ingen katastrof.
Men det är inte första gången det händer. Förmodligen inte sista.

Nu var jag beredd i alla fall. För det har hänt att jag läst de stora uppslagen på lördagen och på måndagen därpå fått just den boken i brevlådan.

Men – läsupplevelsen! Vad gör det med läsupplevelsen om författaren innan berättar hur jag som läsare ska tolka boken?
Det kanske gör läsupplevelsen större?
Eller så hindrar det läsaren från att tolka berättelsen och teman i den på sitt eget sätt.

2 kommentarer

Filed under Läsande, Läsning pågår, Media/Journalistik

2 responses to “Våndan av att inte läsa författarporträtt av misstag när man ska recensera deras bok!

  1. Det kan nog vara både och. Det kan ju göra en positivt inställd och nyfiken på boken. Eller så blir man irriterad för man tycker man vill bilda sig en egen uppfattning. I Annika Lantz fall kom det väl knappast som en chock att hon skrivit något som är ämnat att vara humoristiskt och satiriskt😉

Kommentera

