De tio bästa svenska filmerna jag sett!

Jag tänker ofta på hur det skulle vara att recensera böcker som man recenserar film: med betyg, säga att något är skitdåligt eller skitbra, ren konsumentupplysning, lista Årets Böcker, eller 00-talets Bästa Böcker. Skulle det gå eller skulle det bli ramaskri bland kritiker? Kritik av litteratur ska se ut på ett visst sätt, recensioner av film på ett annat. Av gammal hävd?

I ljuset av detta ska jag nu presentera min lista på de tio bästa svenska filmerna jag sett. Det är en bloggstafett, kan man säga. Det var filmkritikern Emma Gray Munthe som började, Hans G Andersson tog vid och jag fortsätter nu. Eftersom jag inte är filmvetare, så har jag inte betat mig igenom alla Ingmar Bergmans eller Bo Widerbergs filmer (bara några). Därför innehåller min lista många moderna filmer.

De ofrivilliga
Ruben Östlund 2008

Darling
Johan Kling 2007

Fanny och Alexander
Ingmar Bergman 1982

Fucking Åmål
Lukas Moodysson 1998

Mitt liv som hund
Lasse Hallström 1985

Apflickorna
Lisa Aschan 2011

Det sjunde inseglet
Ingmar Bergman 1957

Resan till Melonia
Per Åhlin 1989

Avalon
Axel Petersén 2011

Mannen på taket
Bo Widerberg 1976

 

3 kommentarer

Filed under Film/foto

3 responses to “De tio bästa svenska filmerna jag sett!

  1. Darling är en av de bästa filmer jag sett. Jösses, vad jag skrattade mitt i allt det sorgliga.

    • Ja. Den är verkligen bra och har en speciell ton. Jag har dock både Avalon och De ofrivilliga, och till viss del också Apflickorna som favoritfilmer på den här listan. De ofrivilliga och Avalon för de speciella uttrycken, Apflickorna för en så bra historia.

  2. Pingback: Mina tio svenska favoritfilmer « Oscar Sundell

Kommentera

