Recension: Känslan av ett slut av Julian Barnes

Det är inte ofta jag får känslan av att jag vill läsa om en bok direkt för att jag förstått att jag läst något fantastiskt men inte riktigt förstått vad det var.
Men nu har det hänt.

Förra gången var det Emile Ajars Med livet framför sig. Denna gång är det Julian Barnes Känslan av ett slut.

Det är en person som berättar. En persons perspektiv vi får ta del av. Och det är ett mycket snävt perspektiv. Ja, så snävt att jag, när jag läst sista raden, anar att jag blivit manipulerad.
Omedvetet av huvudkaraktären.
Men mycket medvetet av författaren.

Julian Barnes har fått mig precis dit han vill. Men enkelt och glasklart språk. Utan att vika en tum från sitt ärende.

Ja, hur kan vi någonsin ana hur någon annan har det? Vad någon annan känner och tänker? Vårt eget perspektiv, våra egna känslor och erfarenheter står ju i vägen hela tiden. En tjej gör slut. En bror himlar med ögonen. En vän tar livet av sig. En fru vill ha skilsmässa. Varför?
Spekulera inte. Dra inte förhastade slutsatser. Fråga bara den andre:

hur är det?

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset, Recensioner

Kommentera

