Recension: Den krympande hustrun av Andrew Kaufman

Jag gillade verkligen Andrew Kaufmans Alla mina vänner är superhjältar. Så det är med nyfikenhet jag öppnar Den krympande hustrun.

Och ja. Historien fångar mig direkt. Finurlig, sorglig, inkännande på ett sätt som jag nu känner igen som Kaufmanskt.

Men jag har så svårt för Stina Wirséns illustrationer. De tillför inte min läsupplevelse något, snarare irriterar de mig. Kaufmans text är så rik på målande bilder att jag skapar mina egna inne i huvudet. Och de ser inte alls ut som Stina Wirséns! ”Nej, nej, så ser det ju inte alls ut!” vill jag säga. Och så får jag läsa om stycket… Eller så förstår jag inte alls innebörden i illustrationen och börjar leta i texten efter vad Stina Wirsén kan ha menat.

Jag vet inte om jag är särskilt känslig för illustrationer i litterära sammanhang, eftersom jag arbetar med att just sammanfoga bild, text (och intervju) i korta filminslag. Jag tycker bilder ska tillföra texten något, en ytterligare dimension eller ett förtydligande. Eller helt enkelt vara så nedtonade och vaga att informationen i texten inte störs ut. Inte bara finnas med som utsmyckning.

Jag undrar faktiskt vad tanken var med illustrationer till Den krympande hustrun var. Berättelsen står bra helt på egna ben.

1 kommentar

Filed under Recensioner

One response to “Recension: Den krympande hustrun av Andrew Kaufman

  1. Pingback: Andrew Kaufman – Den krympande hustrun | Books ABC

Kommentera

