Sommarläsningen 2016

På sommaren vill jag läsa på engelska. Jag läser så mycket nyutgivet på svenska i vanliga fall, så för att verkligen förstå att jag har semester måste jag helt enkelt byta språk. 

Förra sommaren läste jag A Handmaid’s Tale, The French Lieutenant’s Woman, Light in August och Possession. Alla klassiker på olika sätt och alla lånade av en god vän som är engelskalärare. 

I år har jag lånat min sommarläsning på biblioteket. Nya titlar som kommer på svenska i höst. Att de finns på engelska på biblioteket redan nu är riktigt fint. Bra inköpt! 

Grief is the thing with Feathers av Max Porter läste jag ut på en dag; den är tunn, men kräver en uppmärksam läsare. Den kommer på Etta förlag i oktober och jag är mycket nyfiken på hur Marianne Tufvesson löst det lekfulla, poetiskt sjungande språket när hon översatt till svenska. (Det är sånt jag klurar på nu när jag själv översätter från engelska till svenska.) En utmaning, helt klart! Jag tyckte mycket om Grief is the thing with Feathers och hoppas den hittar många läsare i höst. 

Nu ska jag börja på A Little Life av Hanya Yanagihara. Den kommer också i oktober, på Albert Bonniers Förlag och har fått strålande recensioner i USA. Den kommer nog räcka ett tag, den är över 700 sidor lång… Och om den tar slut innan semestern är slut, så får jag väl gå iväg till biblioteket igen. 
Älska biblioteket!! 

2 kommentarer

Filed under Läsande

2 responses to “Sommarläsningen 2016

  1. Sorgen bär fjäderdräkt är en av de böcker jag måste hinna läsa i höst. Hoppas att den motsvarar förväntningarna i svensk översättning, nu när jag läst vad du skriver om språket. I de böcker språket i sig har stor betydelse är det risk att bokens behållning försvinner vid en översättning. Nu funderar jag nästan på att läsa den på originalspråket istället.

    • Egentligen är det ju alltid bäst att läsa på orginalspråket. Om man kan det språket bra, vill säga. Annars går ju nyanser och sånt förlorade för att man själv inte behärskar det. Då är det bättre att läsa översättningen. Oftast är ju översättningen mycket bra också, om än en tolkning och ny text.

Kommentera

