Recension: Genier av Moa Gammel

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 16 december 2015

Boken verkar vara det nya svarta, det som alla vill göra. Oavsett om man är YouTubers som Pewdiepie och Clara Henry, eller om man är en politiker som vill sammanfatta hela eller halva livet. Nu kommer podcasten Genier, som skådespelaren Moa Gammel startade 2014, som bok. Det är helt enkelt intervjuerna utskrivna med ord på papper.

Boken Genier har undertiteln ”Samtal om konsten att äga sitt eget liv”. Det löper som en röd undertråd i alla samtal – att våga gå sin egen väg. Samtalen handlar nästan uteslutande om yrkesgärning, var man hittar kraften att våga, kraften att genomföra sina visioner och idéer. Urvalet har Moa Gammel gjort själv, hon har helt enkelt intervjuat sina förebilder. Tyngdpunkten är på konstnärligt skapande människor som Pernilla August, Farnaz Arbabi, Lena Andersson och Anna Odell, men också politikern Gudrun Schyman, journalisten Malou von Sivers och Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet.

Att intervjua är en konst. Det är alltid lättare att intervjua förebilder som har ungefär samma erfarenheter som en själv. Gropen man lätt faller i då, är att det lätt blir uteslutande. Jag tycker att Moa Gammel lyckas undvika de flesta sådana gropar och bjuder in till ett öppet och inkluderande samtal. Däremot märks hennes intervjuovana i intervjuerna med några av de författare som är representerade, där finns betydligt mer intressanta frågor att ställa. De kvinnor Moa Gammel intervjuar är vana att reflektera kring frågeställningar om sin egen gärning, sitt kön och samhället omkring dem. Det gör självklart läsningen mycket intressant.

Varför ska då en podcastserie ges ut som bok? Det finns flera poänger. En poäng är att när jag läser Moa Gammels Genier så slås jag direkt av hur mycket starkare ord på papper är än talade ord som försvinner ut i luten så fort de är sagda. Läsning inbjuder också till att stanna upp mitt i en mening för att själv reflektera över det nyss sagda, för att sedan fortsätta när tanken är klar. En andra poäng är att just samlandet av alla dessa kvinnor i en och samma volym ger en tilltalande masseffekt: Wow! Här är alla! En tredje poäng är att föremålet ”bok” är en artefakt, en sak som är beständig i vår digitala era. Genier har mycket riktigt också fått ett snyggt omslag som passar att ligga framme som prydnad och ständig påminnelse. Därför är det också tråkigt att inlagan i boken Genier är så slarvigt gjord, full av korrfel, dåliga avstavningar och konstiga indrag. Om det nu ändå ska vara en ”bok”, menar jag.