Recensionshösten börjar med Jan Guillou och Millennium 4 – Det som inte dödar oss

Så ramlade den första recensionsboken ner i brevlådan igår – Jan Guillous Blå stjärnan, som är femte delen i släktkrönikan om familjen Lauritzen. Första recensionsdag är i början av september, så Piratförlaget är verkligen ute i god tid. Det gillar jag.

Men Blå stjärnan är inte den första recensionen som jag kommer att skriva. Jag väntar nämligen otåligt på att få Millennium 4 i min hand, David Lagercrantz fortsättning på Stieg Larssons böcker. Den heter dock inte Millennium 4, utan Det som inte dödar oss.

Det som inte dödar oss släpps 27 augusti för alla – inklusive oss kritiker – och därefter ska jag sträckläsa och sträckformulera för att skriva en recension till Borås Tidning (och alla övriga tidningar i Gota Media). Det som inte dödar oss har nämligen inte någon ”första recensionsdag”, som annars alla böcker brukar ha.

Det är första gången jag läser en recensionsbok samtidigt som den släpps i handeln över hela världen. Det är spännande. Om jag inte skulle ha recenserat den, så skulle jag ändå förmodligen ha hängt på låset på bokhandeln här i Borås, så nyfiken är jag. Sist jag gjorde det för ett boksläpp var faktiskt för sista delen i Harry Potter: Harry Potter and the Deathly Hallows. Inga andra jämförelser.

3 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Svenska författare

3 responses to “Recensionshösten börjar med Jan Guillou och Millennium 4 – Det som inte dödar oss

  1. Jag börjar också bli nyfiken på Millennium-uppföljaren. Var inte det till en början, men nu när det närmar sig har suget tilltagit 😉

Kommentera

