Harry Potter kommer i ny illustrerad utgåva i oktober 2015! 

Åh, vilken fantastisk nyhet för alla Harry Potter-fans! 

I oktober 2015 kommer nämligen Harry Potter och de vises sten i nyutgåva med nya illustrationer av engelske illustratören Jim Kay. Och inte med bara några enstaka illustrationer, utan MÅNGA! Både i svartvitt och fyrfärg! Hurra för oss som har sönderlästa exemplar i bokhyllan! 

Redan nu kan man tjuvkolla på några av illustrationerna på Jim Kays hemsida. Här finns bild på Hermione, Draco, Hagrid och Ron. Bild på Harry finns i den här intervjun med Jim Kay i The Guardian. 

Det måste ändå vara svårt att skapa något eget, när det både finns filmer och originalillustrationer att förhålla sig till – det måste vara svårt att helt tömma det visuella minnet. Men av det jag har sett, så tycker jag Jim Kay balanserar rätt bra mellan att skapa något eget och att samtidigt inte göra någon besviken. 

Det är meningen att hela Harry Potter-serien ska komma i nyutgåva med Jim Kays illustrationer. Och lanseringen sker samtidigt över hela världen.

Publiceringstakten blir en bok om året. Så det blir till att vänta sju år tills hela serien är på plats i hyllan. Och rekommenderade priset på Bokus är överkomliga 237 kr. 

 Så här kommer den se ut på svenska: 




4 kommentarer

Filed under Läsande

4 responses to “Harry Potter kommer i ny illustrerad utgåva i oktober 2015! 

  1. Alltid kul att se hur HP fortsätter publiceras🙂 Men ärligt så älskar jag de gamla svenska utgåvorna. Tycker faktiskt om att det inte fanns bilder, man fick skapa sina egna i huvudet. Glömmer aldrig när jag läste HP för första gången! Fast nog på tiden med en liten förnying iallafall. Lockar säkert också nya, unga läsare med fina illustrationer🙂

  2. Torsten Hild

    Ser spännande ut. Alltid trevligt med mycket illustrationer när det är en skicklig illustratör som håller i penna och pensel. Annars har ju den svenska HP-upplagen varit välsignade med Alvaro Tapias bilder som håller oerhört hög klass. De svenska omslagen har faktiskt varit de enda jag sett som varit OK hittills. Tyvärr ser vi inte så mycket av Tapia längre, men vi får njuta av Jim Kays konst. Annars är det inte lätt att nu i efterhand göra bilder då filmerna varit väldigt lyckade och satt den visuella standarden på en toppnivå. Sagan om Ringen och HP-filmerna tycker jag är exempel på få som lyckats med att infria just förväntningarna på figurer och miljöer som miljontals människor redan fantiserat om.

    • Ja, jag håller med fullständigt i allt! Den visuella standarden på HP-filmerna är ju mycket lyckade och har i stort sett infriat alla förväntningar (Sagan om ringen har jag inga åsikter om, haha). Så jag är verkligt nyfiken på hur Dobby kommer att se ut. Eller testralerna. Eller min favoritkaraktär: Luna Lovegood.

  3. Heléne

    Fantastiskt!

Kommentera

