Recension: Förvandlerskan av Charlotta Larsson

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 21 januari 2015.

”Ständigt denna dröm om ett eget rum!” tänker jag när Veras mamma stänger in sig för att skriva på sin avhandling. ”Ständigt detta återkommande antikvariat!”, tänker jag när Veras pappa tycker det är roligare att umgås med böcker än med människor.

Förvandlerskan är berättelsen om flickan Vera, som bor ensam med sin mamma i Wien. Veras pappa har en annan familj, men äger ett antikvariat dit Vera brukar gå. Mamman dras in i ett forskningsprojekt om en feministisk kvinnoby som gör att hon åker till Ryssland, där hon försvinner spårlöst.

Charlotta Larssons debutroman Förvandlerskan är en fantastisk berättelse. Veras barnperspektiv är skickligt och konsekvent genomfört, likaså temat om barnets ensamhet. Men åh, vad jag hela tiden önskar mig mer! För det finns ett slags amerikansk storslagenhet över berättelsen i Förvandlerskan som inte riktigt kommer fram i den vackert sparsmakade prosan på knappa 200 sidor.

Jag önskar så att Charlotta Larsson skulle ge ett större sammanhang till temana om förlust, saknad, föräldraskap och den stora världen som måste förstås och undersökas av det utforskande barnet och av den forskande vuxna. Tänk om Charlotta Larsson vågat ta sig tid att berätta på riktigt om Kvinnobyn! Eller tagit sig utrymme att berätta om staden Wien eller om Ryssland! Istället lämnas jag med en snopen känsla: var det allt? Men som debutroman lovar den mer, det är helt klart.

1 kommentar

Filed under Debutanter, Recensioner, Svenska författare

One response to “Recension: Förvandlerskan av Charlotta Larsson

  1. Jag förstår precis vad du menar med att hon kunde ha gjort berättelsen ännustörre och djupare. Själv tycker jag också att Vera som 12-åring har en väldigt brådmogen berättarröst.🙂

Kommentera

