Vårens böcker 2015 – vilken läsfest när bland annat Darrieussecq, Winterson, Ramqvist och Lövestam släpper nytt!

Jösses, vilken läsfest våren 2015 kommer att bli!

Nu har jag suttit med pennan och kryssat och lusläst och tänkt och valt och ibland ropat HURRA! när jag bläddrat i Svensk Bokhandels vårkatalog.

För flera favoritförfattare har böcker översatta till svenska i vår: Marie Darrieussecq har skrivit en fortsättning på berättelsen om Solange från Flickan i Clèves som heter Man måste älska männen mycket och Jeanette Winterson har skrivit The Daylight Gate, som ges ut på svenska i mars, då heter den Skymningsporten. Och jag är också nyfiken på Michael Cunninghams (han som skrev Timmarna) nya bok Snödrottningen.

Pia Printz ger ut Nora Ephrons sista bok Jag minns ingenting, som är en samling krönikor och essäer. Nora Ephron är – för den som inte vet – hon som skrev manus till bland annat När Harry mötte Sally och Sömnlös i Seattle.

Flera svenska författare som jag gillar kommer också med nya böcker i år. Karolina Ramqvist med Den vita staden, Sara Lövestam med Sanning med modifikation, Sofia Nordin kommer med ny vuxenbok som heter Atomer och så kommer Hans Gunnarsson med – vad man får förmoda – en jobbigrolig All inclusive.

Debutanter som jag är nyfiken på är: Charlotta Larsson som skrivit Förvandlerskan och Sara Larsson som skrivit Den första lögnen.

Och så kommer Teju Cole med nytt, Miranda July och Kate Atkinson också. Och Umberto Eco, Paul Auster och… ja. Det bara fortsätter… och fortsätter…

Men det bästa av allt är att det alltid kommer en bok eller en författare som jag missat i katalogen, men som någon läst och rekommenderat och som blir en av de där böcker man blir tvungen att läsa. 2014 var det till exempel John Williams Stoner.

Undrar vad det blir 2015?

Lämna en kommentar

Filed under Bokbranschen, Boktipset

Kommentera

