Augustprisläsning 2014: Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck

Jag var lite frågande inför Lyra Ekström Lindbäcks andra roman Ett så starkt ljus. Debuten Tillhör Lyra Ekström Lindbäck var minst sagt speciell och nominerad till Borås Tidnings debutantpris. Skulle den svåra andraromanen vara lika mystiskt intelligent litterär?

Ja. Och nej.

Egentligen är Ett så starkt ljus bara en enkel berättelse om unga människor och kärlek. Det finns en finstämdhet som tilltalar mig, ett slags allvar över livet och i funderingarna över vem man ska vara och bli, vuxenblivandet, och hur det egentligen ska gå till. Samtalen, festerna, kompisarna, förälskelserna mot vilka man mäter, prövar och stångar sin identitet. Det är inte någon berättarfest à la Östergren, snarare ett stillsamt inåtblickande.

Och på samma gång känns romanen ibland ofärdig. Vissa meningar på gränsen till något slags litterärt pekoral, som om det är så här Litteratur med stort L ska skrivas, med något duktigt och inlärt i alltför många  formuleringar. Men visst, språket är stundtals glimrande vackert. Och visst, Lyra Ekström Lindbäck får mig att förstå det där sökandet efter ett tillblivande, en mening med allt.

Jag tror på Lyra Ekström Lindbäck. Jag tror att det bor en stor författare i detta litterära underbarn, redaktören, kritikern, författaren till två romaner vid 24 års ålder, vinnaren av Lilla Augustpriset 2008 och hon kanske är trött på att man tjatar om hennes ålder (det hade jag varit), men just nu tycker jag att det är åldern det hänger på. Att det finns något vackert och smart, men ofärdigt över hennes författarskap så långt.

Jag tror på Lyra Ekström Lindbäck. Dock inte till årets Augustpris. Det hoppas jag verkligen inte.

Lämna en kommentar

Filed under Bokbranschen, Svenska författare

Kommentera

