Augustpriset 2014: Vinnaren är Kristina Sandberg Liv till varje pris!

Jag valde att Augustprisläsa fyra av de sex nominerade i skönlitteraturklassen. Självklart vann en av de jag valde bort, nämligen Kristina Sandbergs Liv till varje pris. Och jag valde bort den eftersom jag inte läst någon av de tidigare delarna i trilogin om hemmafrun Maj.

Kristina Sandberg debuterade 1997 och jag tänker att det är så ibland: man skriver och skriver och ingen jävel läser det man skriver, men man kämpar på för man vet att man har viktiga saker att berätta. Och helt plötsligt så!

Lena Andersson förra året. Kristina Sandberg i år. (Och ja jösses, hela Kerstin Thorvalls författarskap. Listan kan göras lång, osv.)

Så kämpa på ni alla därute, trots! Ge inte upp! Vi är lite tröga ibland bara, vi läsare och kritiker…

Trots att jag inte läst den, så tror jag att Liv till varje pris är en värdig vinnare. Men mer vet jag om några dagar, när jag hämtat boken på biblioteket och läst ut den. Det var det enda jag lyckades med: jag ställde mig i kö för att låna den på biblioteket för ett bra tag sedan och fick ett mejl i lördags att den nu stod på reservationshyllan.

Vilken tur!

Och jag är rätt nöjd med det. Det är lite som att lyckas pricka in Nobelpristagaren och tömma bibliotekshyllorna bara några dagar innan avslöjandet! (Något Lena Kvist lyckades med Mo Yan för några år sedan.. Jag har fortfarande inte förstått hur hon lyckades med det. Mo Who? liksom… )

Lämna en kommentar

Filed under Läsande

Kommentera

