Att läsa alla de nominerade till Augustpriset istället för The winner takes it all

Jag har nappat på ett erbjudande om att få läsa några av de nominerade till Augustpriset. Det gäller främst de nominerade i skönlitteraturklassen.

Tack, sa jag. (Berättar längre ner varför jag nappade.)

Jag valde: Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg, Ma av Ida Börjel, Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck och så hade jag ju redan Sara Stridsberg Beckomberga. Ode till min familj hemma i läshögen.

Jag valde inte: Kristina Sandbergs Liv till varje pris, eftersom jag inte läst de andra två delarna i trilogin (bäst att börja från början, liksom), eller Steve Sem-Sandbergs De utvalda eftersom jag generellt har svårt för Andra världskriget-litteratur, hur bra det än må vara.

Augustpriset är ju skapat av Förläggareföreningen och finns för att ”årligen belöna de bästa nyutkomna böckerna, på svenska språket”. Ryktet säger dock att det bara är vinnaren som får all uppmärksamhet, inte också de nominerade. Det är som om att svenska folket bara sitter och väntar och väntar på vem som ska vinna och sedan rusar ut för att köpa den, och enbart den boken. Tänk bara på de senaste åren: Tomas Bannerhed och Lena Andersson till exempel. Är det någon som minns vilka andra böcker som var nominerade de åren? Det är väl säkert också därför som jag fått erbjudandet om att läsa och skriva lite om de nominerade också. Jag gillar den tanken, den känns demokratisk och generös. Inte bara The winner takes it all.

Jag vet att jag haft mina synpunkter på Augustpriset tidigare. På nomineringar av fel böcker och på att de nominerade verkar så uttänkt utvalda – dvs nån manlig, nån kvinnlig, nån poet, nån ung kvinna, nån ung man, nån överraskning osv. Jag gillar inte heller att det kostar en rätt hygglig slant (900 kronor per titel) för förlagen att anmäla sina böcker till priset, vilket innebär en stor kostnad för de mindre förlagen.

Juryarbetet börjar jag dock få respekt för. Sex kunniga juryledamöter läser alla de anmälda böckerna (PUH!), väljer sex böcker att nominera (svårt!) och sedan läser 21 elektorer de nominerade böckerna (låter mindre arbetsamt).

Om någon vecka vet jag vilken bok jag gillar bäst. Men det blir säkert som Lena Kvist skrev i en krönika för några veckor sedan om årets nomineringar: ”Den som har sett den oerhört begåvade sketchen med skådespelerskan Kate Winslet i brittiska humorserien Extras, vet att det alltid är nåt med nazister som tar hem alla priser.”

Så det blir väl Steve som vinner. Å andra sidan vann han 2009 med De fattiga i Lodz

1 kommentar

Filed under Bokbranschen, Svenska författare

One response to “Att läsa alla de nominerade till Augustpriset istället för The winner takes it all

  1. Där satte du mig på pottkanten. Tänkte att det är klart man vet vilka de nominerade är varje år. Men nä, kommer inte på det ens efter lite betänketid.
    För min del är jag mest nyfiken på faktakategorin i år. Många spännande och särskilt Anders Rydell som jag träffade för någon vecka sen. Där är även Lars Lerin en spännande nominering och Anna Charlotta Gunnarsson.

Kommentera

