Wow alltså! Några ord om: Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius

Jag hade hört att den skulle vara bra. Men att den skull vara bra. Nej, det hade jag ingen aning om.
Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket vrider om hjärtat på mig.
Och den är så där på pricken bra och poetisk och hjärtskärande som bara en riktigt bra roman om ungdomskärlek kan vara.

Jag har ju en viss förkärlek för det strama, ordknappa berättandet. Det som gör ordvalen blir viktigare, mer betydelsebärande. Det som gör att läsaren får fylla i själv i berättelsens tomrum. Jag får verkligen mitt lystmäte tillfredsställt i Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket.
Berättelsen i Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket handlar om just den där första kärleken, berättad i korta scener, eller ibland bara ett par meningar per sida. En tjej, en kille. Skymtar av föräldrar och miljö runt omkring. Och det hjärtskärande:

”När vet man att det är slut?”
”Kanske när man känner sig mer kär i sina minnen än i den man har framför sig?”

När jag läser Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket slås jag av insikten att man faktiskt aldrig blir vuxen, på riktigt. Känslorna inuti blir aldrig vuxna, vi får bara sätt att hantera dem genom erfarenheterna vi skaffar oss. Jag slås också av det som jag aldrig får glömma: att mina barn också är människor med känslor som är viktiga för dem, oavsett hur gamla de är.

Och det är det som är så himla fantastiskt med den här boken – och litteraturen – INSIKTEN!

Tack Gunnar Ardelius för att du påminner mig!

 

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset, Recensioner, Svenska författare

Kommentera

