Ingen nobel sanndröm… men jag köpte ändå Napoleonbakelser i morse!

Förra året sanndrömde jag om Alice Munro.

Natten till idag drömde jag inte om en endaste liten författare.

Men ändå gick jag och köpte Napoleonbakelser på morgonen för att ha det lite festligt inför tillkännagivandet idag kl 13. Det skulle kunna ses som en fransk aning. Eller så anade jag bara att en gammaldags bakelse full av gräddfluff som måste ätas långsamt skulle passa med årets pristagare.

En fransman är lite av ett antiklimax. Det är det faktiskt. Oavsett hur fantastiska romaner Patrick Modiano än må ha skrivit och oavsett att mina frankofilkompisar ropar ”hurra!” så det hörs ända till Borås. Valet känns tråkigt, säkert, bekvämt och gammaldags som en… Napoleonbakelse? Traditionell västerländsk manlig romankonst har premierats så många gånger förut.

Och blev det inte ovanligt tyst i foajén efter Englunds avslöjande?

Fransk bakelse minsann.

20141009-212214.jpg

2 kommentarer

Filed under Bokbranschen

2 responses to “Ingen nobel sanndröm… men jag köpte ändå Napoleonbakelser i morse!

  1. Marie

    Såg dig precis på TV4 Nyhetsmorgon och googlade ditt namn och hittade din blogg. Ville bara skicka en massa styrkekramar till dig, har själv inga barn så jag skulle ljuga om jag skulle kunna sätta mig in i din/er situation. Å jag tror inte att man kan sätta sig in sorgen ändå om man inte varit med om det. Men jag blev väldigt berörd och tycker att du är stark som klarar att dela med dig av din historia.
    Höstkramar från Skåne

Kommentera

