Recension: Att inte vilja se av Jan Guillou

Recensionen publicerad i Borås Tidning 4 september 2014.

Det finns vissa premisser en läsare måste godkänna för att kunna läsa och njuta av en roman av Jan Guillou. Det går inte att ha för höga krav på gestaltning av karaktärerna – de finns enbart som bärare av olika idéer. Det går inte heller att irriteras på huvudpersonernas hjälteegenskaper och förmåga att klara av de svåraste knipor. Man måste också kunna svälja den något mästrande författarrösten. Men jag har begåvats med alla dessa egenskaper och tycker därför att Jan Guillou är en rätt trevlig författare att läsa. Så också i Att inte vilja se.

Att inte vilja se är den fjärde delen i romansviten om det stora århundradet, som inleddes med romanen Brobyggarna. Att inte vilja se startar år 1940 och bröderna Lauritz, Sverre och Oscar bor nu i Sverige med sina familjer.

Att inte vilja se är den första boken i romansviten som mer har drag av familjekrönika än utvecklingsroman. Där fokus tidigare låg på brödernas utveckling och etablering i samhället, får nu deras barn ta plats. Det får också Att inte vilja se att kännas som en mellanbok där berättelsen står still, där rörelsen inte är framåt utan snarare en förgrening åt sidorna på släktträdet.

Boken utspelar sig också under Andra världskriget, där det mesta redan är skrivet, så fokus på familjerelationer är ett smart drag. Och när Jan Guillou avslutar boken med en rejäl cliffhanger, så vill jag självklart veta hur det går.

3 kommentarer

Filed under Recensioner, Svenska författare

3 responses to “Recension: Att inte vilja se av Jan Guillou

  1. Roligt att läsa din recension. Jag förstår precis vad du menar med att man inte får haka upp sig på vissa saker. Men som tur är för inte jag heller det 🙂

  2. Det tog lite stopp för mig när jag började på tredje boken, me jag ska ta mig an den i helgen, för fyran lät bra 🙂

  3. Jag lyckas aldrig komma förbi det, så jag trivs inte med Guillou.

Kommentera

