Sommarboktips att bli förundrad över: Syndafall i Wilmslow av David Lagercrantz

Det finns få saker som gör mig så förundrad som människor som är bra på fysik och matematik. Därför kan jag inte annat är gapa av hänförelse när jag läser Syndafall i Wilmslow av David Lagercrantz.
Och därför blir det också mitt boktips i P4 Sommar på känslan ”förundrad”.

Det handlar om matematikern Alan Turings död – han som bland annat är känd för att han arbetade med att knäcka tyskarnas koder under Andra världskriget. Men det handlar mest om polisen som försöker förstå hur Alan Turing kunde dö. Var det självmord eller inte? Alan Turings ansågs vara en säkerhetsrisk när det avslöjades att han var homosexuell i en tid där detta sågs som ett brott.

Syndafall i Wilmslow är en av mina favoritdeckare. Mycket är det David Lagercrantz förtjänst, hans språk och berättarförmåga.

Morgan Larsson tipsade om Jan Guillous Brobyggarna.

Läs mer om våra boktips på Sveriges Radios hemsida.

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset, Deckare/Spänning

Kommentera

