Ett sommarboktips som gör mig sorgsen, men som är riktigt bra: På Chesil Beach av Ian McEwan

Saker som gör mig ledsen: När människor inte kan/vågar/orka prata med varandra om det som betyder allra mest. Och det är ju precis det som händer i På Chesil Beach av Ian McEwan.

Så när jag skulle hitta ett boktips till P4 Sommar på känslan ledsen/sorgsen, så visste jag precis att det var På Chesil Beach jag skulle välja.

På Chesil Beach  utspelar sig under en kväll och handlar om Florence och Edward som just gift sig. Florence och Edward  sitter och äter middag på sitt hotellrum och bröllopsnatten stundar. Det är 1962, före den sexuella revolutionen, och de två har lite olika ingång till hur bröllopsnatten ska bli. Han har låtit bli att onanera i en vecka. Hon är skräckslagen. Men – de har låtit bli att prata om det och de misstolkar varandras inställning, vilket till slut leder till katastrof.

Morgan Larsson tipsade om Mississippi av Hilary Jordan.

Läs mer om våra boktips på Sveriges Radios hemsida.

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset

Kommentera

