Recension: Minns mig som en ängel av Kristina Appelqvist

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 22 mars 2014.

Minns mig som en ängel är Kristina Appelqvists femte deckare, men den första på Piratförlaget och den första i en serie om litteraturforskaren Helena Wallner.

Man ska skriva om det man känner till och det gör Kristina Appelqvist, som är gammal kommunikationschef på Högskolan i Skövde. Också i den nya deckarserien är miljön universitetsvärld och landsbygd i kombination. Att hon skapat ett eget universitet – Västgöta universitet – kanske är att sia om framtiden för Högskolan i Skövde och Högskolan i Borås, som redan inlett forskningssamarbeten.

Jag tycker om att det finns något fint oglamoröst och vanligt över Minns mig som en ängel och jag tycker om att Kristina Appelqvists hjältinna är en rätt vanlig kvinna som bor i en småstad. Visserligen är hon forskare i litteraturvetenskap, vilket gör att Kristina Appelqvist kan strö litterära referenser omkring sig och sådant är publikfriande, men det känns ändå aldrig långsökt. Mordhistorien i Minns mig som en ängel har också litterära kopplingar, där ett Nobelprisavslöjande står i centrum.

Kristina Appelqvist skriver i en tradition som påminner om det småputtrigt engelska. Jag tänker på författare som P.D. James eller Dorothy Sayers. Inte en enda gång går Kristina Appelqvist vilse bland forskarkorridorerna, slotten och grusgångarna på Västgötaslätten. Det riktiga psykologiska djupet saknas i Minns mig som en ängel, men det tas igen av den småstadsmysiga stämningen och de finurliga vändningarna i berättelsen.

Jag undrar dock om Kristina Appelqvist kan ta upp kampen med Jungstedt, Läckberg och Rudberg som Sveriges deckardrottning, trots satsningen med nytt förlag. För att göra det så måste Kristina Appelqvist ge mer kött på benen åt sin hjältinna Helena Wallner. Läsaren får aldrig riktigt komma henne in på livet och det är ett måste för att skapa en karaktär som man ska vilja följa i flera böcker. Berätta och fläta samman historier kan Kristina Appelqvist, men jag önskar mer i gestaltning och mer trovärdighet i karaktärernas handlande för att vara en riktigt nöjd läsare.