Lasse Winkler startar nytt bokmagasin – men med bara gubbar i redaktionen!

Idag kom nyheten i tidningen Journalisten att Lasse Winkler, före detta chefredaktör på Svensk Bokhandel, ska starta ett nytt bokmagasin.
Jag blev jätteglad. Tills jag läste att det i redaktionen ingår fyra gubbar.
Förutom Lasse Winkler själv: Ola Kjelbye, Nils Pennlert och Jonas Bergroth.
Gubbklubb alltså.

Nu är jag inte alls glad, bara uppgiven.
Var det verkligen helt omöjligt att hitta en eller möjligtvis två kvinnor till redaktionen? Var det verkligen det?

För Lasse Winkler säger i intervjun: ”Vi ska göra ett magasin som vi själva vill läsa.”
Jaha, ett magasin som gubbar vill läsa alltså.

Och tidningen ska ”vara vägvisande inom litteraturen, ge djupare förståelse med intelligenta vinklar som ger en aha-upplevelse”, enligt samme Winkler.
Med fyra gubbar i redaktionen är jag orolig för de ”intelligenta vinklar” som det nya bokmagasinet kommer att ge mig, trots att Winkler lovar att ”mycket av innehållet kommer att vara producerat av kvinnor”.

Män väljer män. Så är det bara. Män läser manliga författare. Så är det bara.
Jag är uppgiven!

Och titeln på magasinet – Fyrahundrafemtio – efter att papper självantänder vid Farenheit 451 (dessutom namnet på en klassisk roman skriven av – håll i dig nu – en man!).

Dubbelsuck.

1 kommentar

Filed under Bokbranschen

One response to “Lasse Winkler startar nytt bokmagasin – men med bara gubbar i redaktionen!

  1. Sen vet jag inte om det är så stor NYHET! I så fall var det en nyhet i september, när de stod i en monter på Bokmässan. Jag har fått 5 nyhetsbrev från dom, dock inte läst så många. Men ska…… dåligt att Winkler inte kunde hitta någon kvinna. Håller helt med!

Kommentera

