Mitt läslöfte inför 2014: att återläsa och läsa gammalt

Förra året (2013) var mitt läslöfte att läsa färre böcker än året innan (2012). Jag lyckades faktiskt med det. 2013 läste jag för första gången sedan jag började blogga om min läsning färre än 100 titlar, nämligen 95. Några av böckerna var sakprosa, men de flesta var nyutgivna romaner.

Nu, under de första skälvande dagarna av 2014, funderar jag på ett nytt läslöfte. Jag tror att 2014 ska bli det året jag läser ungefär lika mycket äldre litteratur som nyutgiven. Jag ska både återläsa böcker jag gillar och läsa klassiker och prisvinnare som jag inte tidigare läst.

Jag har faktiskt redan börjat. Med A.S. Byatts De besatta, Bookerprisvinnaren från 1990 som jag tidigare läst och älskat.

Efter det tänkte jag läsa en annan Bookerprisvinnare, Alan Hollinghursts Skönhetens linje, som jag inte läst (men sett filmatisering av).

20140105-143131.jpg

1 kommentar

Filed under Läsande

One response to “Mitt läslöfte inför 2014: att återläsa och läsa gammalt

  1. Jag har ett liknande: Hyllvärmaråret 14, alltså läsa de böcker jag faktiskt har i hyllorna. Dock inledde jag året med att läsa den 600+-sidiga ”Tiden second hand” plus massor att göra. Så jag har väl 100 sidor kvar nu, sedan ytterligare några bibblanböcker. Men SEN så blir det dags för de jag har hemma 😀

Kommentera

