Recension: Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Jag hetsläste de sista kapitlen alldeles för fort alldeles för sent igår kväll. Jag ville ju veta hur det skulle sluta! Och nu vet jag. Blev upplösningen som jag trodde? Både ja och nej. (Jag tänker inte skriva vad och spoila allt för dem som inte läst än.)

Det är nästan omöjligt att skriva en recension av Nyckeln utan att avslöja alltför mycket av upplösningen. Men så här kan jag formulera det:

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har lyckats genomföra Engelsfors-trilogin med den äran. Nyckeln är – efter en kanske något långsam inledning – en oavbrutet spännande berättelse med överraskande dramaturgiska vändningar som håller läsaren i konstant bladvändarläge. Fin är fortfarande också känslan för de unga karaktärerna; den första trevande kärleken och det sociala spelet. Så har det också varit i de övriga delarna Cirkeln och Eld. Jag är också mycket förtjust i mixen av fantasy och realism.

Så. Nu har jag inte avslöjat något, va?

Som alltid när en sista del i en serie är utläst, så infinner sig en slags tomhet. Boten är naturligtvis att genast börja från början igen. Så tänker jag också göra denna gång. Ofta läser jag långsammare vid andra läsningen. Jag behöver ju inte läsa fort, fort för att ta reda på hur det går – det vet jag ju redan! Och då finns också möjlighet att upptäcka andra saker i berättelsen. Får se vad jag upptäcker vid andra läsningen av Engelsfors-trilogin – det ska bli intressant, nu när jag har facit.

Ensam och utläst.

20131210-202505.jpg

1 kommentar

Filed under Recensioner, Svenska författare

One response to “Recension: Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

  1. Pingback: Nyckeln | Bak bok mat

Kommentera

