Bea Uusma och Lena Andersson vinner Augustpriset 2013

Åh, vad glad jag är att Bea Uusma vinner Augustpriset för Expeditionen. Min kärlekshistoria! Jag hoppades, men vågade inte riktigt tro att juryn skulle se det jag också sett. ”Det är en liten pärla Bea Uusma skrivit”, skrev jag i min recension i Borås Tidning. Och det är en bok som jag fortfarande går och funderar på. Däremot förstod jag inte alls invändningen i dagens DN Kultur att boken skulle vara för nördig och att Dan Josefsson skulle vunnit istället. jag menar, ett systematiskt gräv om ett rättsfall – finns det något nördigare??!!

Jag förstod också att Lena Andersson skulle vinna för Egenmäktigt Förfarande, även om jag själv inte ställer mig främst i hyllningskören. Visst, det är en bra bok. Och jag läser alltid Lena Anderssons texter i Dagens Nyheter med stort intresse. Men det är något som inte når fram till mig i Lena Anderssons prosa. För mycket idé och för lite berättelse, kanske? Eller så har jag läst boken vid fel tillfälle i livet. Sånt händer ju också.

I år var jag mer förtjust i Liknelseboken bland de nominerade i den skönlitterära klassen. Den enda bok av P O Enquist som jag verkligen, verkligen gillar.

20131126-072542.jpg

5 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Svenska författare

5 responses to “Bea Uusma och Lena Andersson vinner Augustpriset 2013

  1. Jag är glad att Lena Andersson fick priset, mest för den otroligt pricksäkra beskrivning av kärlekens ångesthandlingar när man märker att man själv vill mer än den andre, men visst håller jag med om man ibland upplever en distans till berättelsen, att det skönlitterära lämnas åt sidan i vissa partier och förvandlas till lektioner i filosofi, något jag fann lite grann konstigt…men ändå gillade jag boken skarpt! Liknelseboken har jag ännu inte läst men ska..
    Du har en väldigt trevlig blogg som jag ska kolla runt i nu, och så får du gärna om du vill kika in min än så länge blygsamma blogg om egenutgivning🙂.

  2. Har inte läst dessa böcker men förstår att jag har något att se fram emot.

    • Ja. Jag är mycket förtjust i Bea Uusmas bok. Lena Anderssons är också bra, men tillhör inte mina favoriter i år. Kolla gärna på min Årets bästa bok-hög, där finns fler favoriter.

Kommentera

