Årets bästa bok 2013 – min shortlist!

Jag vet inte hur många böcker som borde finnas med på en shortlist. Tre-fyra?

Kanske borde jag snarare kalla denna samling böcker utgivna 2013 för en longlist. De är ju tio stycken!

Men det har inte varit lätt att välja i år. Verkligen inte.

Stora mastodontiska läsupplevelser som Wolf Hall, Steglitsan och 2017 samsas med små pärlor som Violencia och Expeditionen. Min kärlekshistoria. Och däremellan: de fina – men olika – jag-kärleksböckerna Liknelseboken och Egenmäktigt förfarande sida vid sida med de polyfona Vattnet i mars, Komma och gå och NW.

Ja, hur ska jag kunna välja en bland alla dessa?

Jag har nästan bestämt mig. Men bara nästan. Jag har två dagar på mig…

De utvalda tio.

20131126-185352.jpg

2 kommentarer

Filed under Årets bästa böcker 2013, Bokbranschen

2 responses to “Årets bästa bok 2013 – min shortlist!

  1. Vilken inspirerande och varierande lista! Själv har jag läst några av dem – Liknelseboken, NW, Komma och gå och alldeles snart Egenmäktigt förfarande. Har en klar favorit bland dem.. Ett fint romanår 2013, tror jag minsann.

Kommentera

