Nyckeln ligger där och väntar på rätt lästillfälle

När sista delen i Harry Potter-serien kom kunde jag inte vänta på den svenska översättningen utan åkte jag till bokhandeln i Knalleland för att köpa den samma dag den kom ut på engelska. Dagen innan hade det brunnit i affären bredvid och hela köpcentret var stängt, men bokförsäljaren stod till min lycka utanför, vid parkeringen, med ett kassaskrin och travar av Harry Potter and the Deathly Hallows. Så jag köpte mitt exemplar och störtade hem för att läsa.

Jag borde känna likadant inför Nyckeln. Jag har ju vetat länge att den var på gång. Jag har ju läst både Cirkeln och Eld och jag har verkligen väntat på upplösningen.

Kanske är det bara tiden? Jag har mycket att göra på jobbet och fritidstankarna långt nere i källaren på Borås Stadsteater; att försvinna in i en annan värld gör sig inte riktigt just nu.

Eller så handlar det om förväntningarna? Samma anledning som gör att jag inte vågar läsa om Hästarnas Dal för att det var en så fantastisk läsupplevelse när jag var i yngre tonåren?

Cirkeln en så galet bra läsupplevelse när den kom 2011. Den var så ny, så bra i sin kombination av hjältar, teman och berättande. Jag vill liksom spara den läsupplevelsen i mitt hjärta och inte förstöra den.

Äsch – jag vet ju att jag kommer att läsa Nyckeln. Jag vill ju veta hur det går. Men jag har inte kastat mig över det exemplar som landade i brevlådan i fredags. Jag går bara och klappar lite på den med jämna mellanrum. Väntar på rätt tillfälle för sträckläsning, kanske?

Jag får väl hoppas på en redig förlylning…

20131118-171625.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Läsande, Svenska författare

Kommentera

