Recension: Den stora matchen av Arnaldur Indridason

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 16 november 2013.

Den stora matchen utspelar sig på Island under de dagar som schackpartierna mellan Bobby Fischer och Boris Spasskij spelas. Det börjar bra; redan i första meningen hittas en pojke knivhuggen till döds inne på en biograf. Ett misstag? Eller har pojken hört eller sett något i det skyddande biomörkret som inte får föras vidare? Dessvärre blir fortsättningen en trött, utredande polishistoria som varvas med berättelsen om polisen Marion Briems barndomsvistelse på ett sanatorium för lungsjuka.

På bokomslaget står att Arnaldur Indridason är nordens bästa deckarförfattare. Det är han inte, om enbart denna bok skulle stå som mått. Prosan är stel, det är förvånansvärt lite gestaltning och riktigt spännande blir det först på de sista femtio sidorna. Det är alldeles försent för en deckarhistoria.

3 kommentarer

Filed under Deckare/Spänning, Recensioner

3 responses to “Recension: Den stora matchen av Arnaldur Indridason

  1. Emma

    Jag gillade de första deckarna han skrev men efter ett par stycken tröttnade jag. Låter inte som att jag missat något då😉

  2. Jag tycker han kommer igen i den här boken. Kanske för att 70-talet drabbade mig när jag läste…kände en fläkt av kalla kriget, rös litegrann där ett tag.

Kommentera

