Denna läshets, de sista skälvande läsmånaderna år 2013!

Snart kommer frågan:  Vilken är den bästa boken 2013?

Min redaktör på BT kommer fråga, min redaktör på SMP kommer fråga, mina vänner kommer fråga, mina fellow bokbloggare kommer att skriva långa årsbästalistor och jag borde också skriva något här på bloggen.

Men det är så många böcker jag inte hunnit läsa! Och då kommer läshetsen de sista skälvande läsmånaderna: det frenetiska sidbläddrandet, hetsbokningarna på stadsbibliotekets internetsida, rakethemklickandet till varuvagnen från topplistorna på Bokus och Adlibris där bibliotekskön är för lång – vad har jag missat? vad har jag missat? vad har jag inte hunnit?

I år vet jag att jag inte har hunnit läsa:
Ingen av de Augustprisnominerade i skönlitteraturklassen (inklusive Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson, som jag faktiskt har köpt, men som ligger oläst pga recensionsuppdrag som går före), Väster om friheten av Thomas Engström, Främlingsleguanen av Martina Montelius (ja, den är ju jätteny så det är inte så konstigt), Komma och gå av Taiye Selasi…

Böcker jag ska hämta på stadsbiblioteket idag:
Öppen stad av Teju Cole och Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson.

Och så har jag säkert missat att komma ihåg någon bra titel som jag borde komma ihåg att komma ihåg.
Skrev jag att det bara är en månad kvar till jag borde bestämma mig vilken bok som är årets bästa?

Lämna en kommentar

Filed under Bokbranschen

Kommentera

