Recension: Status 12 av Martin Melin

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 21 september 2013.

Thomas Hallgren är nyutexaminerad polis och ställs redan första veckan inför ett svårt etisk dilemma – livet utanför polisskolan är inte så enkelt som han trodde. Samtidigt så adderas ytterligare ett spänningsmoment: Thomas sambo blir vittne till ett otäckt rån.

Status 12 är Martin Melins debut som författare. Den är faktiskt så överraskande hygglig att jag genast misstänker att Martin Melin måste haft hjälp när han skrivit. Må så vara, för det är ändå trevlig läsning. Språket är enkelt och effektivt, storyn rätt berättad, personerna trovärdiga. Trots beskrivning av tufft polisliv är tonen ändå varm och igenkännande.

Det enda jag saknar är en riktigt driven intrig. För storyn om “min första vecka på jobbet” är inte särskilt spännande, trots viljan att diskutera polisetik.

Denna recension hade tidigare publicerade kommentarer från följare av Martin Melins blogg. Kommentarerna är borttagna på grund av den otrevliga tonen. Som ansvarig utgivare för min blogg förbehåller jag mig rätten att inte publicera dessa kommentarer. Fakta: Martin Melin är debutant eftersom Status 12 är hans första skönlitterära bok. Det står att läsa både på förlagets hemsida, i Svensk Bokhandels höstkatalog och är alltså ingenting jag har hittat på.

Lämna en kommentar

Filed under Debutanter, Deckare/Spänning, Svenska författare

Kommentera

