Äntligen kryssar jag för mina favoriter i höstens bokkatalog!

Äntligen sitter jag med pennan i hand för att kryssa i höstkatalogen från Svensk Bokhandel. Det har varit en hektisk jobbvår och en usel lässommar, därav mitt sena intresse.

Men nu! Äntligen börjar läslusten komma smygande och då är det också dags för katalogen. Hurra!! Och några riktiga godbitar hittar jag!

Wolf Hall av Hilary Mantel kom ut nu i augusti, jag har redan läst den på engelska och bläddrat i den på svenska. Det är en makalös läsning! Missa inte den!

Jag har verkligen längtat efter tredje boken om Marianne Jidhoff, Denise Rudbergs elegant crime-hjältinna. Bara tre kan leka så heter nya boken och kom ut i handeln bara för någon vecka sedan.

Sara Lövestam kommer med fjärde romanen Hjärta av jazz. Den vill jag läsa eftersom jag tyckte så mycket om hennes förra Tillbaka till henne, en bok som jag ofta tipsar andra om.

Marie Lundqvists poesi är jag mycket förtjust i. Därför är jag också nyfiken på nya romanen Så länge jag kan minnas har jag varit ensam.

Donna Tartt kommer med ny bok i november: Steglitsen. Får se om den var värd att vänta på…

Sedan är jag nyfiken på Thomas Engströms spänningsroman Väster om friheten, eftersom jag gillade hans senaste roman Dirty Dancer.

Lena Andersson vill jag också läsa. Nya romanen heter Egenmäktigt förfarande – en kärleksroman. Bara en sån sak!

Bodil Malmstens sista loggbok får jag inte heller glömma, även om den fick en annan titel till slut än vad katalogen avslöjar: Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig.

Och så Margareta Stömstedts nya memoarbok: Jag skulle så gärna vilja förföra dig – men jag orkar inte. Jag tycker så mycket om Natten innan de hängde Ruth Ellis, jag boktipsade ju till och med om den i radio i somras, och hoppas att denna är minst lika bra.

Bland sakprosan hittar jag ett riktigt guldkorn och längtebok: Uppror i skärt och svart, en bok om Kerstin Thorvall skriven av Beata Arnborg.

Självklart vill jag också läsa Lotta Lundgrens nya matbok Tio lektioner i matlagning.

Blev det inte mer än så? Nä, inte just idag. (Jag kanske har en riktigt kräsendag idag? Eller så har jag helt enkelt bara missat något?)

För självklart finns det många fler bra titlar i höstkatalogen, det kommer visa sig senare… Jag har bara inte läst dem än!

Första krysset i höstens katalog fick Kerstin Thorvall.

20130822-183116.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Bokbranschen

Kommentera

