Vad gömmer sig i din bokhylla?

”I programmet Min bokhylla åker Mark Levengood och bibliotekarien Jenny Lindh hem till en känd person. De bjuds in till det allra heligaste i hemmet: bokhyllan. Vad säger egentligen böckerna i bokhyllan om dagens gäst?” 

Så står det på Sveriges Radio P4:as hemsida.

Åh, vilken bra idé till radioprogram! Och vilken tur att det går att efterlyssna på SR Play-appen eftersom sändningstiden är söndagar kl. 10.03-10.45. (Som om jag någonsin skulle ha möjlighet att ensam lyssna på radio på en bestämd tid  i 45 minuter när ungarna är vakna!)

Om Jenny och Mark kom hem till mig? Och analyserade min bokhylla?
Jo, självklart skulle de avslöja en hel del.

Som att det är mycket nya titlar, med start året 2009 då jag började blogga och recensera.
Som att det är mycket kvinnliga författare.
Som att det finns en hel del engelska titlar, lite litteraturvetenskap och lite genus.
Men de skulle nog bli förvånade över att jag har alla Hamiltonböcker. Jo, de skulle de nog.

(Men Andy McNab-böckerna är makens. OK!)

1 kommentar

Filed under Bokbranschen, Litteratur i TV och radio

One response to “Vad gömmer sig i din bokhylla?

  1. perfekt programidé! ska leta upp det nu. tack – och god lässommar!

Kommentera

