Deckarsommaren har börjat!

Det är nåt med detta varma väder som gör att jag vill ligga i skuggan och flämta och läsa en deckare.
Ingen annan slags litteratur duger, jag vill bara ha deckare.

Kanske är det värmen som gör mitt huvud så trögflytande att jag måste läsa något intrigdrivet, vad vet jag, men detta plötsliga behov gjorde att jag igår lånade två P. D. James-deckare på biblioteket: Yttersta domen och I mördarens rum.

P. D. James har verkligen ett självklart sätt att berätta. Språket är vackert utan att vara pråligt och trots att en mening kan innehålla oerhört mycket fakta, så blir det aldrig svårläst. Det är bra, helt enkelt.

Egentligen har jag ju aldrig läst P. D. James förrän på senare år: Fyren och Patienten. Istället tittade jag på TV-serierna som gjordes, med Roy Marsden som Adam Dalgleish. Det är ganska länge sedan, slutet på 80-talet kanske, eftersom jag minns att jag tittade på den tillsammans med mina föräldrar.

Så sommarens läsprojekt blir kanske att läsa igenom alla P. D. James-deckare? Förra sommaren läste jag ju nästan alla Arne Dahl-deckare, som jag ju av någon anledning missat att läsa. Fast P. D. James ska jag läsa på engelska, för det är ett av mina sommarlöften – att läsa mer på engelska i sommar!

Nå, innan det är sommar och ledigheter, så har jag några recensionsböcker kvar och det är 36 timmar av David Bergman och Tredje graden av Liselotte Roll. Vilken tur att de också verkar vara deckare! Eller så får det helt enkelt bli kallt och mulet väder igen!

Lämna en kommentar

Filed under Deckare/Spänning, Läsning pågår

Kommentera

