Bokmarknad i kris – hur blir det för oss läsare?

Idag har en endagskonferens om bokmarknaden ägt rum under namnet Bokmarknad i kris? Risker och möjligheter. Konferensen var främst riktad till förlagsfolk, men jag hoppas att det också kan skapa viss debatt i resten av bokvärlden, dvs bland oss läsare.

Jag har följt konferensen på Twitter idag, under #bokmarknad.

@elib_se twittrade bland annat så här:
”RH: Det är inte en kris för läsandet eller berättandet eller boken, det är en kris för en affärsmodell #bokmarknad”

”RH” tror jag i detta fall betyder Richard Herold, förläggare på Natur&Kultur.

Jag tycker detta uttalande är otroligt intressant. För det handlar ju inte om att vi läsare måste läsa mer, utan om att förlagen måste hitta nya sätt att sälja böcker till oss läsare. Vi läsare måste vilja, inte bara läsa boken, utan också köpa den.

Och vad är det vi läsare ska köpa? Jo boken. Både för dess innehåll, men också för dess värde som artefakt.

Och då tänker jag på den presentation om framtidens bokhylla som jag lyssnade till på mediekonferensen MEG 13 för en dryg vecka sedan. Där spåddes en av framtidens trender vara extra snygga böcker, taktila, dyrare papper osv. Men vi ska också köpa boken för dess värde som statusmarkör. ”Jag är en sån som läser och har böcker i min bokhylla”.

Läs förresten också bokhandlarens egen blogg, Bokboxen, för insyn i hur det faktiskt fungerar i bokhandlarbranschen.

Billiga böcker eller hög servicenivå? Ja det är något att klura på för oss bokköpare.

Läs också Kristina Svenssons blogginlägg om konferensen här.

Jag gillar hennes avslut på inlägget:

”En enda föreläsare pratade om läsarna. Om bokbranschen är i kris så är det kanske detta som är anledningen. Vad sägs om att lägga lite mindre energi på att bekymra sig över Amazon och lite mer på dialog med läsarna?”

2 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Läsande

2 responses to “Bokmarknad i kris – hur blir det för oss läsare?

  1. Ingrid Bahlenberg

    Intressant. Jag kommer i håg vad min far sa till oss barn:
    – Vet ni vad som är det fattigaste jag ser?
    – Näää ?
    – En dyr bokhylla i mahogny, där det bara finns prydnadsaker, men inga böcker.🙂

Kommentera

