Vanja Hermele och jag på Valand 8 mars

Det jag minns bäst från Vanja Hermeles och mitt samtal på Valand 8 mars är det hon sa om statistik. Det var bland annat därför hon villle pröva att gestalta jämställdhetsfrågorna via fiktionen.

”Folk hänger upp sig på statistik, säger: nej, det var inte 99 procent utan 98! Och då underkänns hela undersökningen fast 98 procent fortfarande är jättedåligt. Och så behöver man inte göra något, för det var ju undersökningen, räknandet, det var fel på.”

Sen minns jag också att Vanja Hermele sa att hon också inte ville behöva vara pedagogisk i In som ett lamm, ut som en tigrinna, för det var hon i sina rapporter. Istället prövade hon att bara visa upp genom okommenterade scener. Jag vet att jag tyckte det var ett problem när jag skrev min recension, men jag har faktiskt ändrat mig. Det får man väl?

Läs också artikeln från samtalet på Akademin Valands hemsida.

20130311-112345.jpg

1 kommentar

Filed under Debutanter, Intervju, Länktips, Litteraturkritik, Svenska författare

One response to “Vanja Hermele och jag på Valand 8 mars

  1. Intressant att Hermele valde det sättet att skriva på. Det störde mig verkligen i början men sen tänkte jag, nej nu läser jag rakt av och förstår det jag förstår. Kändes lite som att författaren litade på mig som läsare, att jag kunde ta till mig hur det verkligen är. Och det gjorde jag…..

Kommentera

