Borås Tidnings Debutantpris – vilken vinnare, vilken fest!

Det var Susanna Lundin som vann Borås Tidnings Debutantpris 2013 för romanen Hindenburg! Väldigt roligt, eftersom jag tyckte att Hindenburg var årets bästa bok 2012.

Vinnare av Lilla Debutantpriset blev Madeleine Wollin för novellen Tillhöra och juryns prismotivering löd: ”För en tekniskt skickligt berättad historia med litterär ambition som först förbryllar men som sedan får läsaren att utbrista: AHA!”

Och sen blev det fest!
Som det brukar bli.

Och det blev mycket prat om litteratur.
Som det brukar bli.

Och jag kom hem sent.
Som det brukar bli.

(Jag åt faktiskt frukost vid två-snåret idag medan jag kollade in mingelbilder och annat i Borås Tidning…)

Vinnaren Susanna Lundin!

20130222-160811.jpg

Jag och Hélen Andersson från Kultur i Väst.

20130222-160903.jpg

1 kommentar

Filed under Bokbranschen, Svenska författare

One response to “Borås Tidnings Debutantpris – vilken vinnare, vilken fest!

  1. Så roligt att din favorit blev årets debutant!
    Jag hörde uppläsningen det år Lotta Lotass tog emot priset (kan det ha varit första gången det delades ut?). Jag minns det som att vi var en rätt liten skara som var samlade för att höra dem läsa (Mara Lee var en av de andra utvalda, hon viskade fram sina dikter) – fint se hur priset ”växt”.

Kommentera

