Läsning pågår: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

Jag läser Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz just nu.

Eller rättare sagt: Jag läser vissa delar i Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz just nu, eftersom jag faktiskt inte kan läsa de delar som handlar om just Auschwitz. Jag bläddrar förbi de delarna av boken.

Jag skäms lite för det. För min oförmåga att läsa om sådant som är riktigt hemskt och som har förankring i verkligheten.

Att läsa om fiktiva mord och hemskheter är inga problem, blodet kan skvätta lite hur som helst över sidorna utan att jag reagerar det minsta.

Men verkliga hemskheter måste jag bläddra förbi, tycks det.

I ärlighetens namn är Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz den första roman om andra världskriget som jag överhuvud taget läst. Någonsin. (Fast i och för sig bläddrar jag ju nu förbi de passagerna. Ja, ja..)

Nej, jag klarar helt enkelt inte av hemskheterna gestaltade i text.

Skäms på mig att välja bort just den läsupplevelsen.

Men jag kan inte.

2 kommentarer

Filed under Läsande, Läsning pågår

2 responses to “Läsning pågår: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

  1. Tack, det var befriande att läsa. Själv har jag blivit tvungen att lägga ner Mo Yan pga det myckna avhuggandet av kroppsdelar och floderna av blod. Jag klarar inte fiktivt våld heller. Eller jo, till en viss gräns.

  2. Jag undrar alltid när jag läser böcker om koncentrationsläger, eller ser bilder, om nån av dem är min farmor. Den dagen hon kom dit var det 500 kvinnor som anlände, hon var en av åtta av dem som överlevde. Innan hon blev gammal och trött var hon mycket ute och föreläste.

Kommentera

