Det här med konstiga citat om böcker och läsning…

Jag har aldrig förstått det där citatet som finns broderade på kuddar i inredningsreportage:

The world is a book and he who stays at home reads only one page.”

Jag tycker inte om det där citatet. Jag får göra en tankevurpa varje gång jag ser det. För så här är det ju: Jag reser inte mycket. Istället stannar jag hemma och reser genom litteraturen. Alltså: jag stannar hemma och läser en himla massa sidor, inte bara en.
Feltänkt citat, helt enkelt. (Äsch, jag fattar ju andemeningen, men ändå…)

Men det finns ett citat som jag ogillar ännu mer och som också ofta syns i inredningsreportage.

”I never read. I just look at pictures.”

Det har Andy Warhol kläckt ur sig. Det är ju verkligen urbota dumt sagt. Och att någon vill ha det som plansch på väggen? När det finns så mycket annat fint att ha på väggen…
Som bokhyllor.

Fast oftast syns det citatet i hem utan bokhyllor. (Hmmmm… Det gör nog den där kudden också när jag tänker efter…)

20130218-215628.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Läsande

Kommentera

