Vad jag skriver i boken under recensionsläsningen? Ingenting!

”Läsare får vanligtvis ta del av vad tidningens litteraturkritiker skriver om en bok – men vad är det hon eller han skriver i boken, under läsningen? Nu är det möjligt att få veta!”

Det började i december förra året när UNT lanserade att den intresserade läsaren kunde följa kritikern Therese Erikssons anteckningar medan hon läste Merethe Lindströms Dagar i tystnadens historia. Det var understrykningar, anteckningar i marginalen, utropstecken.

Samma sak görs nu med Ulrika Knutsonsanteckningar i Lisa Bjurwalds bok om näthat: Skrivbordskrigarna. Sista dag för nedladdning av den versionen är IDAG.

Jag kan i alla fall glatt avslöja vad jag skriver i boken under läsningen: INGENTING!
Det skulle vara mycket tråkigt för en läsare att följa min recensionsläsning digitalt.

Det kanske är ett stort no-no att faktiskt avslöja att jag aldrig antecknar i marginalen, aldrig stryker under, aldrig gör utropstecken eller frågetecken i texten med en penna medan jag recensionsläser. Det är inte så jag arbetar när jag recenserar. Jag tycker det avbryter mitt läsflöde, helt enkelt. Det stör min läsarkänsla. Jag vill inte anteckna innan jag läst klart hela boken.

Så här gör jag: Jag läser igenom hela boken en gång, från början till slut. Och sedan när jag börjar skriva min recension, så har jag boken bredvid mig och slår upp de sidor jag behöver för att kunna skriva.  Oftast kommer jag ihåg var i texten jag ska leta. Ibland får jag bläddra lite.

Jag har faktiskt prövat en gång att anteckna i marginalen. Och det var då jag lovade mig själv att aldrig göra om det.  För när jag skulle skriva recensionen så hade jag glömt bort varför jag hade gjort de där utropstecknen och satt de där frågetecknen. De blev mer förvirrande än hjälpande. Och den recensionen var en av de svåraste jag någonsin skrev, den höll aldrig på att bli klar. (Boken i fråga var Himmelsdalen av Marie Hermansson.)

Nå. Hur gör ni när ni läser och sedan ska skriva om böcker?

 

4 kommentarer

Filed under Läsande, Litteraturkritik, Recensioner

4 responses to “Vad jag skriver i boken under recensionsläsningen? Ingenting!

  1. Jag recenserar ju bara för min egen skull, så recensionerna blir väl oftast inte sådär jättevälformulerade. Men jag läser oftast ut hela boken först och sedan recenserar, precis som du. Ibland kan det hända att jag kommer attt änka på något som jag stör mig på och som jag inte vill glömma bort, då kan det hända att jag skriver ner det men aldrig i marginalen! Aldrig kladd i böckerna!😉

    • Jag brukar inte heller skriva i marginalen, numera. Och absolut inte de böcker jag recenserar. (Det kan hända med andra böcker.) Oftast brukar jag istället fota av de meningar och citat jag gillar och spara i datorn. Ibland twittrar jag ut dem eller lägger ut dem på Instagram. På så sätt är ju den digitala tekniken hjälpsam.🙂

  2. Jag behöver lite distans. Jag uppfattar läsandet på ett visst sätt när jag är upp i det, men det kan ändras med tiden. Det finns böcker jag minns, som växer ju mer jag tänke på dem. Men det vet jag först med lite distans.

Kommentera

