Lilla Debutantpriset – nu återstår det tuffa att välja en vinnare

I onsdags träffades jag och Peter Grönborg, dvs juryn för Lilla Debutantpriset, för första gången för att prata om de noveller vi läst.

Det blev ett intressant och stundtals tufft samtal. Om vad som karaktäriserar en bra novell, om vad som är en bra berättelse, om vad som är ett bra språk.

Några av novellerna var vi överens om. Andra noveller försökte vi övertala varandra om dess storhet.

Jag läser alltid noggrant när jag recenserar. Men jag tror jag har läst ännu noggrannare nu. Ett sånt ansvar att vara jurymedlem och utse en vinnare! Några av novellerna har jag läst gång på gång på gång.

Men jag och Peter enades till slut. I alla fall så mycket så att trettioen noveller blivit tre.

Nu återstår att utse vinnaren. Prisutdelningen är på kvällen den 21 februari, precis innan vinnaren av Borås Tidnings debutantpris avslöjas.

Juryarbete pågår. Obs! att det faktiskt inte är de tre vinnande novellerna som ligger på bordet.

20130201-195152.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Berättelser, Bokbranschen

Kommentera

