Recension: En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru

Det jag slås av i En storm kom från paradiset är kärleken, men också en slags tillåtande sentimentalitet. Johannes Anyuru har skrivit en bok om en förälder, som varken är en uppgörelse eller en frigörelse, utan som faktiskt handlar om kärlek, om sammanhang, om att få en förklaring, om att kanske kunna förstå den pappa som ville tillbaka till Afrika bara för att han ville flyga och som hamnade mitt i krig och konflikter.

Jag är väldigt glad att Johannes Anyuru frågade sin pappa, sparade hans berättelse och nu berättar den för oss. Det är en berättelse som, om jag inte förstått Afrika innan, så kanske jag förstår lite bättre nu. Och jag förvånas över det människan är kapabel till för att överleva.

Johannes Anyuru berättar främst om de åren då pappan var på flykt, under de år då Idi Amin tog makten i Uganda och det kaos som då rådde i den regionen i Afrika. Det är miljöer som görs levande genom pappans upplevelser: flyktingläger, gerillagrupper, röddammiga landsvägar. Och i tillbakablickar: tiden då pappan bodde i Athen för att utbilda sig till pilot. Korta glimtar får också läsaren från det liv pappan levde i Göteborg, då Johannes Anyuru blivit vuxen.

Jag tycker mycket om En storm kom från paradiset. Jag tycker om den för kärleken, sentimentaliteten och för att Johannes Anyuru vågar vara öm i sitt porträtt av pappan.
Jag tycker om den för språket, inte pråligt, men poetiskt, med fingertoppskänsla för vad som går att berätta och hur. Varmt när det behövs, inuti när det behövs.

Och mitt i all denna kärlek: våldet, tortyren, misshandeln. Johannes Anyuru förmåga att ledigt flytta perspektivet mellan det förra och det senare, som om de hörde ihop, inte som om de var olika sidor på samma mynt, utan delade sida. Hand i hand. Alltid nära varandra.

1 kommentar

Filed under Recensioner, Svenska författare

One response to “Recension: En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru

  1. Pingback: En storm kom från paradiset | BokblommaAnyuru, Johannes| Bokblomma

Kommentera

