Recension: En kärlekshandling av Jeffrey Eugenides

Det är allt en riktigt banal kärlekshistoria som Jeffrey Eugenides har kokat ihop i En kärlekshandling, ett slags triangeldrama med Madeleine och männen hon väljer mellan. Ska det bli Leonard, eller ska det bli Mitchell? Och baserat enbart på den fånigt daterade intrigen, så är jag faktiskt inte helt övertygad om Eugenides storhet, som den beskrivits. Men då har jag ju inte heller läst Middlesex.

Självklart är En kärlekshandling underhållande. Det är kvickt och fräckt berättat med en slags amerikansk käck glättighet. Men det är också kunnigt berättat med en omsorg om samtidens detaljer och ett skarpt iakttagande av alla slags sorters familjer och människor.

Och det är också därför jag ändå imponeras. Inte tack vare intrigen, utan av iakttagelseförmågan. Men också för den stora kunskap som Eugenides delar med sig av, inom religion, litteratur, naturvetenskap.

Främst är det självklart delarna som berör litteraturteori och litteraturhistoria som väcker kunskapsglöden hos mig. Det var längesedan jag läste litteraturvetenskap, men när Gilbert & Gubar skymtar förbi efter ett fullsatt seminarium om The Madwoman in the Attic, eller när New Criticism diskuteras, så tänker jag att detta är värt hela boken.

Och slutet är en så underbar litterär blinkning och jag vill applådera och jubla: well done!

Lämna en kommentar

Filed under Recensioner

Kommentera

