Årets bästa böcker 2012: 2. Kupé nr. 6 av Rosa Liksom

Aldrig har jag lika starkt känt att jag har rest i tid och rum med hjälp av litteratur som när jag läser Rosa Liksoms Kupé nr. 6. Det är en storslagen vacker läsarkänsla, trots att det är hotande, smutsigt och vintermörkt. Jag fascineras över den känslan! Det är det här som är litteratur! Att helt försvinna in i en text, i dess rytm, i dess ord när man läser. Att inte vilja befinna sig någon annan stans än mitt i berättelsen. Att lita blint på att texten bär läsaren till slutet. Att veta att det kommer att ta lång tid innan man ens kan hålla i, än mindre öppna, en annan bok.

Rosa Liksom frustar fram berättelsen om flickan från väst och mannen från öst som tvingas dela kupé under den långa resan på den Transsibiriska järnvägen mellan Moskva och Ulan Bator. Det är något slags 1980-tal. Sovjetunionen finns fortfarande. Båda är på väg. Mannen för att få arbeta på ett bygge. Flickan för att få se en hällristning.

Det är ett slags naturromantik där himlen och ljuset är klart, men där markens fula människor gjort snön smutsig och fyllt stränderna med rostigt skräp och hushållsavfall.
Jag fascineras över språket! Språket är ibland lika rytmiskt dunkande som tåget mot rälsen, ibland lika realistiskt magert som den sibiriska tundran, ibland lika starkt som den alltid närvarande vodkan. Vissa meningar vill jag aldrig ska ta slut.

Kupé nr 6.är ett tidsdokument från en svunnen tid. Det handlar både om att berätta sitt liv, att försjunka i minnen, det var så här det blev, men också om att se världen och längta framåt, vilja ut. Det är en underbar läsning, det är underbar litteratur. Det är en av årets absolut bästa böcker!

20121214-122536.jpg

5 kommentarer

Filed under Årets bästa böcker 2012

5 responses to “Årets bästa böcker 2012: 2. Kupé nr. 6 av Rosa Liksom

  1. Christer

    Läser den en andra gång och jag vill faktiskt inte tillägga något till det du skriver. Jag har inte åkt transibisiriska men gjort många andra resor och det känns ändå som jag har gjort denna resa i boken,
    En fantastisk bok!

Kommentera

