Årets bästa böcker 2012: 7. Bubblor av Claire Castillon

Fransyskan Claire Castillon gör mig sällan besviken. Inte heller med novellsamlingen Bubblor, som kom i år. Det är 38 små berättelser, små monologer där 38 olika människor ges var sin röst.

I Bubblor inte bara skruvar, utan vrider Castillon helt ur led människans förmåga till egenheter. Det finns inget som skulle klassas som “normalt beteende” bland de människor som Castillon ger röst åt i Bubblor. Ibland är det situationer som uppstår, ibland är det egenskaper. Alla lever i sin egen lilla värld, oförmögna att ta till sig andra människors tankar, känslor och perspektiv. Det är intelligent. Det är cyniskt. Det är roligt, burdust, vrickat. Det är så där människor egentligen skulle vara, om all social polityr försvann. Egoistiskt. Det ena sjukare än det andra.

Jag gillar hur Castillon leker med mig som läsare, hur hon vrider till perspektiven, hur det kan komma en kommentar eller mening som kullkastar allt det jag läst och förstått tidigare. Jag gillar hur jag fnissar generat, mitt sociala jag tänker “så där kan man väl inte bara göra!” Kanske är det ibland för stilistiskt säkert, kanske ibland lite upprepande, kanske fullföljer Castillon inte ibland en god idé ända till slut, men jag hinner aldrig ha tråkigt. Och det är skarpt, så skarpt!

20121209-090256.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Årets bästa böcker 2012, Recensioner

Kommentera

