Novemberläsning – att läsa ikapp!

Jag har verkligen tillbringat hela november (nästan) med att läsa ikapp det jag inte hunnit med under året. Böcker som har legat till sig, böcker som andra har pratat om, böcker som vinner och borde vinna priser. Oktober var för den del inte någon dålig läsmånad det heller!

Överlag tycker jag bokhösten 2012 har varit mycket stark, och då har jag ändå bara läst mest svensk och nordisk litteratur. Ja, bokhösten 2012 har varit så stark att jag faktiskt kommer att ha svårt att göra en årets bästa tio böcker-lista.

Idag ska jag gå och köpa Johannes Anyurus bok En storm kom från paradiset. Jag inser att jag måste läsa den, trots att den kanske kommer att ikullkasta alla mina planer om vem som skrivit årets bästa bok. Den har vunnit Svenska Dagbladets litteraturpris, och den kommer förmodligen vinna Augustpriset ikväll. I alla fall om jag ska tro min kulturchef på Borås Tidning, Lena Kvist, som tippar den som kvällens vinnare i dagens krönika (ännu inte publicerad på bt.se).

Jag hoppas att jag inte kommer att tycka att En storm kom från paradiset är bättre än… Ja, den som jag tycker är årets bästa bok. För jag har bestämt mig. Kortlistan på fyra böcker har blivit en. Det går inte att göra något annat val. Jag gillar ju det jag gillar.

 

Lämna en kommentar

Filed under Bokbranschen, Svenska författare

Kommentera

