Recension: Det känns konstigt att vakna i sin egen säng av Sophie Adolfsson

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 23 november 2012.

Jag läser Det känns konstigt att vakna i sin egen säng utan moraliska könsglasögon. Det är det enda sättet att läsa på. För den kvinnliga huvudpersonen är ständigt kåt, knullar hela tiden med kända eller okända som hon går med hem från krogen; är ständigt antingen full eller bakfull på sprit eller knark. Hon rör sig mellan nattklubbarna Spy Bar, Riche och arbetsplatsen Dramaten, där hon arbetar som publikvärd. Spyor, slemklumpar, snor, mens och könssafter stänker på väggarna eller rinner nerför benen, sida upp och sida ner.

Det känns konstigt att vakna i sin egen säng lanseras som en sexig bok, med en bokvideo där författaren sitter naken på en stol och väser fram ett utdrag ur sin roman. Det är att göra boken en stor otjänst, för det är en av de starkaste berättelser jag läst i år, både till innehåll och röst. Visst innehåller Det känns konstigt att vakna i sin egen säng mycket sex. Men det är inte en erotisk sexighet, det är inga vackra samlagsbeskrivningar i rosarött skimmer. Det är snarare en kroppslig, smutsig, tvingande sexualitet, en sexualitet som inte går att stoppa, som genomsyrar varandet, som är den där rastlösheten i kroppen, den där längtan efter orgasmen som stillar oavsett om det innebär att gå med någon hem från krogen – man eller kvinna spelar ingen roll – eller att smeka sig själv till orgasm i en soffa på Dramaten under pågående föreställning och sedan torka av sig på armstödet. Den där längtan efter sex som bekräftelse, som är så stark att man hellre sviker en vän, än att gå ensam hem.

Men Det känns konstigt att vakna i sin egen säng är också en träffsäker beskrivning av Dramaten, en bitsk och humorös skildring av en värld som skapat sina egna regler för hur man beter sig mot varandra, där skådespelarstjärnorna har later och där besökarna tar sig friheter. Det är underbart roligt att läsa. Frågan som ställs av huvudpersonen är också: Är det kanske jag som är mest normal här?

Det finns något uppriktigt som jag tycker om i Det känns konstigt att vakna i sin egen säng. Jag tycker om att det är en berättelse utan hämningar; en berättelse som inte viker ner sig med ett språk som flödar. Visst gör det ont ibland, men jag tycker att det är befriande att läsa om en kvinna som är kåt, som har ett driv och en törst som måste släckas oavsett om det handlar om sprit, knark eller sex och trots att hon ibland får ångest av sin hunger. Jag gillar till och med det något översymboliska slutet. Det känns konstigt att vakna i sin egen säng är Kerstin Thorvall, Birgitta Stenberg och Charles Bukowski i absolut förening och jag hoppas att det inte är den enda berättelse Sophie Adolfsson kommer att skriva.