Det är ju omöjligt att välja årets bästa bok, men nu har jag i alla fall en shortlist!

Det är ju egentligen omöjligt att välja årets bästa bok. Det har jag sagt förr. Men det kan sägas igen. Puh! Det är svårt!

Nu har jag i alla fall kokat ner årets läsupplevelser till en shortlist på fyra böcker som på något sätt hänger sig kvar i mitt huvud av någon obegriplig anledning. För det här med vad man gillar hos en berättelse, det kan ju verkligen se olika ut. Och min shortlist består av fyra mycket olika böcker, det är ett som är sant.

Utan att avslöja för mycket så är det: en liten men mycket fantastisk och magisk berättelse; en existensiellt utlämnande och spännande; en berättelse som är precis sådär som littetatur ska vara – språkligt berättande som ger nya perspektiv på främmande platser och så har jag en bångstyrig berättelse som bara knör sig in och vill ta massa plats, som inte viker undan från mitt huvud trots att jag försöker sluta tänka på den.

Det är två utländska författare och två svenska.

Men alla fyra är kvinnor.

Så var det inte förra året på min topp fyra-lista. Då var det två manliga och två kvinnliga författare på min topp fyra.

Spänningen är olidlig!

3 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Läsande

3 responses to “Det är ju omöjligt att välja årets bästa bok, men nu har jag i alla fall en shortlist!

  1. Men hur nyfiken blir inte jag!?
    Finns alla fyra att läsa om här på bloggen sedan tidigare?

Kommentera

